Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa di Sekolah Dasar
Abstract
This research aims to investigate the positive impact of implementing the cooperative learning model of STAD type on students' mathematical problem-solving abilities. The research method used is a Quasi-Experiment with a Pretest-Posttest design and a Non-Equivalent Control Group. The study population comprises all fourth-grade students in primary schools in the Madiun, with a sample of 26 students in the experimental group and 21 students in the control group. Data were collected through pretest and posttest assessments and analyzed using the Mann-Whitney test. The hypothesis analysis results indicate that the mathematical problem-solving abilities of students in the experimental group, which applied the STAD cooperative learning model, significantly outperformed the abilities of students in the control group receiving conventional instruction. The conclusion of this research is that the STAD cooperative learning model has a significant positive impact on students' mathematical problem-solving abilities
References
Anggreni, A. (2021). Karakteristik dan bentuk perkembangan Pendidikan Multikulturalisme di Indonesia. Dinamika Ilmu, 14(1).
Anjarsari, W., Suchie, S., & Komaludin, D. (2021). Implementasi Pembelajaran Online Berbasis Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. PRISMA, 10(2), 255. https://doi.org/10.35194/jp.v10i2.1639
Jannah, A. M., Arni, I. H., Fatwa, B., Hanifah, H., & Akhmad, F. (2021). Karakteristik Kepemimpinan dalam Pendidikan di Indonesia. ALSYS, 1(1), 138–150. https://doi.org/10.58578/alsys.v1i1.30
Mulyani, L., Nurjanah, N., & Setiawati, T. (2021). Analisis Kesesuaian Artikel yang Menggunakan Model Pembelajaran STAD Berdasarkan Teori pada Buku Cooperative Learning Karya Robert E. Slavin. Jurnal Inovasi Teknologi Dan Edukasi Teknik, 1(3), 222–231. https://doi.org/10.17977/um068v1n3p222-231
Newman, S., & Latifi, A. (2021). Vygotsky, education, and teacher education. Journal of Education for Teaching, 47(1), 4–17. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1831375
Pramartha, I. N. B., Suharsono, N., & Mudana, W. (2022). Kajian Analisis Penerapan Teori Konstruktivis Melalui Pendekatan RME Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4), 2421–2425. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i4.464
Purba, J. P. (2021). Pemecahan masalah dan penggunaan strategi pemecahan masalah. Artikel P.J.Purba, 1–8. http://file.upi.edu/Direktori/FPTK/JUR._PEND._TEKNIK_ELEKTRO/194710251980021-JANULIS_P_PURBA/Makalah_Seminar/Artikel_P.J.Purba.pdf
Rahmawati, F. A., & Purwaningrum, J. P. (2022). Penerapan Teori Vygotsky dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 4(1), 1–4. https://doi.org/10.55719/jrpm.v4i1.349
Shafiee Rad, H., Namaziandost, E., & Razmi, M. H. (2023). Integrating STAD and flipped learning in expository writing skills: Impacts on students’ achievement and perceptions. Journal of Research on Technology in Education, 55(4), 710–726. https://doi.org/10.1080/15391523.2022.2030265
Simanjuntak, J. (2021). Perkembangan Matematika dan Pendidikan Matematika Di Indonesia. Sepren, 2(2), 32–39. https://doi.org/10.36655/sepren.v2i2.512
Suryanti, S. (2022). Implikasi Kebijakan terhadap Penilaian dalam Pendidikan Matematika di Indonesia: Tinjauan Penelitian (2011 -2020). DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(2(1)), 120. https://doi.org/10.30587/didaktika.v28i2(1).3912
Wulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ( Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 17–23. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i1.1754
Akuba, S. F., Purnamasari, D., & Firdaus, R. (2020). Pengaruh Kemampuan Penalaran, Efikasi Diri dan Kemampuan Memecahkan Masalah Terhadap Penguasaan Konsep Matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(1). https://doi.org/10.33603/jnpm.v4i1.2827
Anggreni, A. (2021). Karakteristik dan bentuk perkembangan Pendidikan Multikulturalisme di Indonesia. Dinamika Ilmu, 14(1).
Anjarsari, W., Suchie, S., & Komaludin, D. (2021). Implementasi Pembelajaran Online Berbasis Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. PRISMA, 10(2), 255. https://doi.org/10.35194/jp.v10i2.1639
Jannah, A. M., Arni, I. H., Fatwa, B., Hanifah, H., & Akhmad, F. (2021). Karakteristik Kepemimpinan dalam Pendidikan di Indonesia. ALSYS, 1(1), 138–150. https://doi.org/10.58578/alsys.v1i1.30
Mulyani, L., Nurjanah, N., & Setiawati, T. (2021). Analisis Kesesuaian Artikel yang Menggunakan Model Pembelajaran STAD Berdasarkan Teori pada Buku Cooperative Learning Karya Robert E. Slavin. Jurnal Inovasi Teknologi Dan Edukasi Teknik, 1(3), 222–231. https://doi.org/10.17977/um068v1n3p222-231
Newman, S., & Latifi, A. (2021). Vygotsky, education, and teacher education. Journal of Education for Teaching, 47(1), 4–17. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1831375
Pramartha, I. N. B., Suharsono, N., & Mudana, W. (2022). Kajian Analisis Penerapan Teori Konstruktivis Melalui Pendekatan RME Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4), 2421–2425. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i4.464
Purba, J. P. (2021). Pemecahan masalah dan penggunaan strategi pemecahan masalah. Artikel P.J.Purba, 1–8. http://file.upi.edu/Direktori/FPTK/JUR._PEND._TEKNIK_ELEKTRO/194710251980021-JANULIS_P_PURBA/Makalah_Seminar/Artikel_P.J.Purba.pdf
Rahmawati, F. A., & Purwaningrum, J. P. (2022). Penerapan Teori Vygotsky dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 4(1), 1–4. https://doi.org/10.55719/jrpm.v4i1.349
Shafiee Rad, H., Namaziandost, E., & Razmi, M. H. (2023). Integrating STAD and flipped learning in expository writing skills: Impacts on students’ achievement and perceptions. Journal of Research on Technology in Education, 55(4), 710–726. https://doi.org/10.1080/15391523.2022.2030265
Simanjuntak, J. (2021). Perkembangan Matematika dan Pendidikan Matematika Di Indonesia. Sepren, 2(2), 32–39. https://doi.org/10.36655/sepren.v2i2.512
Suryanti, S. (2022). Implikasi Kebijakan terhadap Penilaian dalam Pendidikan Matematika di Indonesia: Tinjauan Penelitian (2011 -2020). DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(2(1)), 120. https://doi.org/10.30587/didaktika.v28i2(1).3912
Wulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ( Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 17–23. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i1.1754
Copyright (c) 2023 Bima Journal of Elementary Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.